روش زندگی سالم

IMG15252048

روش زندگی سالم

اهداف سلامتی

افزایش کیفیت و طول عمر زندگی سالم

افزایش تعداد افرادی که اعلام میکنند زندگی سالم دارند

افزایش تعداد افرادی که اعلام میکنند زندگی فعال دارند

افزایش تعداد افرادی که انجام فعالیت بدنی را در زندگی روزمره خود انتخاب می کنند

افزایش تعداد افرادی که تغذیه خوب دارند

کاهش میزان استرس و مشکلات روانی درمیان افراد

کاهش تصادفات ، رفتارهای بد و آلودگی محیطی

مقدمه:

کاهش میزان بیماری و شرایط فرسایشی و بهبود تندرستی و آمادگی بدنی برای اکثر مردم جزء اهداف بسیار مهم محسوب میشود . اتخاذ شیوه زندگی سالم راهی بسوی کسب سلامتی ، تندرستی و آمادگی بدنی است . با این حال مدارک مستدلی وجود دارد که نشان میدهد بسیاری از افراد در ایجاد تغییرات لازم در زندگی خود حتی زمانی از ته دل می خواهند که این کار انجام شود تلاشی نمیکنند . کارشناسان تعیین کرده اند افرادی که داشتن یک زندگی سالم را تمرین می کنند دارای ویژگی خاصی هستند . این ویژگی ها را میتوان جهت ارتقای رفتارهای سالم تمتمی مردم اصلاح نمود .همانند هر مهارت دیگری ، مهارتهای خود کنترلی نیز باید تمرین شوند تا مفید واقع گردند.

حقایقی در مورد تغییر روش زندگی

بسیاری از بزرگسالان می خواهند که روش زندگی خود را تغییر دهند اما نمی توانند . اکثر بزرگسالان ۶۶ درصد ترجیح میدهند که بجای استفاده از دارو ، جهت بهبود سلامتی ،رزژیم غذایی خود را تغییر دهند . مشخص شده است از هر ۱۰ نفر برای ۹ تن از آنها فعالیت بدنی مهم است . تقریبا دو سوم بزرگسالان حداقل یک روز در هفته  را تحت استرس شدید هستند  و تمایل دارند این استرس را کاهش دهند . بر خلاف این آمارها عده ای که علاقمند به تغییر رژیم  غذایی خود هستند اغلب در انجام این مهم ناموفق میباشند . عده ای نیز میگویند فعالیت بدنی برای آنها ارزشمند است ولی اغلب در تداوم بخشیدن تمریناتشان ناکام میمانند .

عواملی که تغییر روش زندگی را بهبود می بخشد

هدف نهایی هر رفتار سالم رسیدن به مرحله حفظ و تداوم آن رفتار است . انجمن جراحان عمومی در مورد دستور العمل های  فعالیت بدنی و سلامتی به برخی از عوامل اشاره می کنند که به دستیابی و ماندن در مرحله حفظ و تداوم بدنی مربوط میشود .این مراحل به طور مساوی به مراحل تغییر برای دیگر روشهای سالم زندگی مرتبط می گردد . برای درک بهتر این مطلب ، آنها را به گرو ههای عوامل فردی ، انگیزه ای ، نیرو دهنده ، و تقویت کننده دسته بندی می کنند .

عوامل انگیزه ای  به افراد در مرحله قبل از تامل کمک میکند که حرکت کنند حرکت بسوی تامل در مرحله  در مورد فعالیت بدنی یا حتی آماده شدن ، عوامل نیرودهنده به افرادی که در مرحله تفکر یا آمادگی هستند کمک می کند وارد مرحله فعالیت می شوند . عوامل تقویت کتتده فرد را از مرحله فعالیت به سمت مرحله حفظ و تداوم حرکت میدهد و به آنها کمک میکند که در این مرحله بمانند.

عوامل فردی بر رفتارهای سالم تاثیر میگذارند اما اغلب حارج از کنترل فرد هستند سن ،جنسیت ،وراثت موقعیت اجتماعی و میزان آمادگی و سلامتی کنونی همگی عوامل فردی هستند که بر رفتار های سلامتی شما تاثیر میگذارد برای مثال ، تفاوتهای مهمی در رفتارهای سلامتی در میان افراد با سنین مختلف وجود دارد .

تفاوتهای جنسیتی با این حقیقت شرح داده می شوند که زنان از خدمات سلامتی بیشتر از مردان استفاده  میکنند . عامل وراثت نیز در رفتارهای سلامتی نقش دارند . برای مثال بعضی از افراد در آنها استعداد چاقی عامل ارثی است و این امر میتواند بر رفتارهای تغذیه ای آنها تاثیر گذارد.

سن ، جنسیت و وراثت عواملی هستند که شما نمیتوانید آنها را کنترل کنید دیگر عوامل فردی که به رفتار های سلامتی مربوط میشود ، شامل وضعیت اجتماعی و وضع آمادگی و سلامت کنونی شماست .مدارک نشان میدهد افرادی که در موقعیت اجتماعی – اقتصادی پایین تری هستند و کسانیکه از آمادگی و سلامتی کمی برخوردارند کمتر میتوان آنها را در مرحله تامل و فعالیت قرار داد . اهمیتی ندارد که چه ویژگیهای فردی دارید اما میتوانید رفتارهای سلامتی خود را تغییر دهید.

عوامل انگیزه ای در آغاز پروسه تغییر حائز اهمیت است

عوامل انگیزهای بسیاری هستند که به شما در حرکت از مرحله تامل به آمادگی و شروع فعالیت با توجه به رفتار سالم کمک میکند . شخصی که بسیاری از این عوامل را داشته باشد گفته میشود که یک خود انگیزنده است  یا دارای انگیزه ذاتی .

عوامل تقویت کننده در پایبندی به تغییرات روش زندگی مهم است . زمانی که فرد به ماحل فعالیت و حفظ میرسد ،مهم است که در این مراحل بماند . عوامل تقویت کننده به افراد کمک میکند تا با این پروسه تغییر رفتار همگام باشد .خانواده هم سن و سال و متخصصان سلامتی همگی بر عوامل تقویت کننده تاثیر میگذارد.

استراتژیهای فعالیت

بسیاری از مردم احساس میکنند که عوامل تاثیر گذار بر سلامتی و تندرستی خارج از کنترل آنهاست . طبق آماری که اخیرا گرفته شده ۹۱ درصد بزرگسالان تمایل دارند که روش زندگی خود را برای لذتبخش تر شدن و تغییر عواملی که در تندرستی دخیل هستند تغییر دهند .متاسفانه بسیاری از افراد احساس میکنند که شخصا کنترلی بر سلامتی و تندرستی مناسب خود ندارند.کارشناسان نشان داده اند افرادی که احساس می کنند سلامتی فراتر از کنترل شخصی آنهاست چنین میگویند چیز های بد برای من اتفاق نمی افتند و چیز های خوب فراتر از دسترسی من هستند .

برگرفته از کتاب سلامتی و تندرستی برای همه نوشته دکتر علی مجد آرا

www.betasport.ir

 

برای دانلود این مقاله از لینک زیر استفاده نمایید:

روش زندگی سالم

این مقاله را چاپ کن این مقاله را چاپ کن

ممکن است این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>


پنج + = 8